Blenheim palace - Reisverslag uit Woodstock, Verenigd Koninkrijk van Adrie Mackus - WaarBenJij.nu Blenheim palace - Reisverslag uit Woodstock, Verenigd Koninkrijk van Adrie Mackus - WaarBenJij.nu

Blenheim palace

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

10 Oktober 2007 | Verenigd Koninkrijk, Woodstock

Hallo allemaal,

Nadat het er de laatste dagen niet van gekomen is, zal ik nu weer eens een berichtje schrijven over afgelopen weekend.
Afgelopen zondag ben ik met een drie huisgenoten naar Blenheim Palace in Woodstock gegaan. Aangezien Woodstock maar twee dorpjes verderop is was de reistijd beperkt tot een kwartiertje. Helaas moesten we wel een half uur op de bus wachten, omdat we 'm net gemist hadden.
Blenheim palace is een paleis gebouwd vanaf 1705 en staat op de werelderfgoedlijst, wat aangeeft dat het erg bijzonder is. Bij het paleis hoort een enorm landgoed, wat ervoor zorgt dat je wel een hele dag nodig hebt om het te bekijken. Omdat ik van een andere huisgenoot had gehoord dat het zelfs mooier is dan Schönbrunn in Wenen was is wel erg benieuwd.
Een van de eerste dingen die ik me afvroeg toen we daar waren was: Wie had er in de 18e eeuw zoveel geld om dit te bouwen?, want het is geen koninklijk paleis ofzo. Een van de rondleiders in het paleis vertelde ons dat er in begin 18e eeuw een generaal van het Britse leger in adelstand was verheven met bijbehorende geldsom, omdat hij ervoor gezorgd had dat de Britten de battle of Blenheim tegen het leger van Napoleon wonnen. Volgens hem was deze oorlog nog belangrijker voor de val van het rijk van Napoleon dan de slag bij Waterloo, maar waarschijnlijk zei hij dat alleen maar omdat hij toevallig in Blenheim palace werkt.
In het paleis was een tentoonstelling over Winston Churchill die tot het geslacht van Marlborough behoorde en zodoende in Blenheim Palace is geboren. Wel apart dat een van de nazaten van de first duke of Marlborough, die dus de oorlog van de Britten tegen Napoleon leidde, oorlogspremier was tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Het interieur van het paleis was indrukwekkend. Vooral de hal waar je binnenkomt, met een immense plafondschildering en allerlei versieringen.
In een van de vleugels van het paleis was een interactieve rondleiding door de geschiedenis van het paleis ingericht. Met interactief bedoel ik hier met bewegende poppen die een verhaaltje vertellen. Nogal Efteling achtig dus, wat wel erg grappig was. Vooral in het gedeelte waar het overspel van de zoveelste hertogin werd besproken. Hier lag de hertogin onder de lakens terwijl de hertog vanuit buiten kwaad riep: 'I know that you are not alone' en er gestommel uit de kast hoorbaar was. Het commentaar van de voiceover was hierbij erg lachwekkend.
Vervolgens hebben we door het gigantische landgoed gewandeld met verschillende heuvels, meertjes en zelfs een waterval. Opvallend was dat op de heuvel waar de Column of Victory staat, een enorme kudde schapen graast, wat ervoor zorgt dat als je er naar toeloopt je door een mijnenveld met schapenkeutels heen moet.
Op het einde van de dag zijn we nog ff naar de pub geweest voor een pint. Zodoende zie je bij de foto's de langverwachte foto van mij met een pint ;)
Dit weekend wordt het waarschijnlijk een bezoek aan de Romeinse badplaats Bath of een weekendje Cambridge als er nog een hostel te boeken is.

Cheers,

Adrie

• 11 Oktober 2007 - 06:49

Nick:

zozo, lekker cultureel bezig hoor, maar wel schitterende foto's!

Tschüß!

• 11 Oktober 2007 - 10:55

Hein:

Zie hieronder het resulaat van wikipedia in combaniatie met "mex". Iets andere regels maar ook veel herkenbare dingen zoals, verbroedering en alcoholmisbruik ;-)

Groeten!

Mexen
    Van Wikipedia
    Ga naar: navigatie, zoeken
    Mexen (of Mexicanen) is een variant op blufpoker. Het wordt vaak gespeeld als drinkspel. Dergelijke spelen worden met name onder studenten en jongvolwassenen gespeeld en zijn vaak deel van een verbroederingsritueel. Omdat de drinker het tempo en de omvang van zijn alcoholconsumptie niet zelf bepaalt, maar van buitenaf krijgt opgelegd, kan een drinkspel ontaarden in alcoholmisbruik.

[bewerk] Spelregels
    Er word gespeeld met twee dobbelstenen. De beginner bepaalt het maximum aantal worpen, met een maximum van 3 keer. Gooit de beginner twee keer, dan mogen de volgende spelers ook maximaal twee keer gooien. Elke worp vindt plaats met twee dobbelstenen tegelijkertijd, behalve in een speciaal geval (zie 1 of 2 laten liggen). De laatste worp telt, dus niet de hoogste. Wanneer de eerste speler heeft geworpen geeft hij de dobbelstenen aan de volgende, totdat iedereen aan de beurt is geweest. Degene die aan het einde van de ronde het laagst heeft gegooid moet een adje, een slok drank, in een keer opdrinken, in de terminologie ook wel 'een adtje trekken' genoemd. De verliezer van de vorige ronde mag als eerste in de nieuwe ronde gooien.

[bewerk] De combinaties
    Het hoogste getal is het tiental, het laagste getal is de eenheid. Een worp van een 4 en een 5 vormt het getal 54. Twee dezelfde getallen vormen een honderdtal, dus twee 3en is 300.

[bewerk] Mogelijke worpen
    combinatie waarde speciaal
    1 en 2 21 'de mex' (zie speciale combinaties)
    1 en 3 31 'aanwijzen' (zie speciale combinaties)
    2 en 3 32 *2 geeft kans op mex
    5 en 5 500
    6 en 6 600

• 11 Oktober 2007 - 12:45

Adrie:

Meks voor amateurs ja. Er zit geen blufelement in, het gaat alleen om geluk en pech.
    @ Tom: Als je ooit je mekshandleiding-meesterwerk af weet te ronden, kun je 'm dus publiceren op Wikipedia ;) .

• 11 Oktober 2007 - 21:27

Frank:

hmm.. lekkere pint daarzo! Mooie kiekjes Adrie!

laters!