Niels op bezoek - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Adrie Mackus - WaarBenJij.nu Niels op bezoek - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Adrie Mackus - WaarBenJij.nu

Niels op bezoek

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

26 November 2007 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Dit afgelopen weekend is Niels, een goede vriend van me langsgekomen. Het was eerst de bedoeling dat Hein ook mee zou komen. Maar later bleek dat hij geen vrij kon krijgen op zijn werk, wat erg jammer was.
Voor de derde keer op rij had ik de vrijdag een vrije dag. Omdat Niels al op donderdagavond op Stansted Airport aankwam heb ik toen al de bus gepakt richting Londen. Voor de donderdagnacht hadden we een hostel geboekt, omdat het een beetje zinloos was om een keer extra tussen Oxford en Londen op en neer te gaan. Omdat het hostel in het noorden van Londen was, hebben we daar de avond doorgebracht. Dit was eigenlijk wel interessant, aangezien het een buitenwijk van Londen was en dus heel anders als het centrum. Na een tijdje rondwandelen op zoek naar een pub kwamen we terecht bij een Karaokebar. Hier hebben we ons vermaakt met het drinken van enige pints en het lachen om een negerin die op verschrikkelijke wijze "Dancing Queen" ten gehore bracht en een of andere kerel die met een ongelikte, maar spetterende optreden de show stal.
Vrijdagochtend moesten we al vroeg het hostel weer uit, wat ervoor zorgde dat we al vroeg in het centrum van Londen belanden. Allereerst hebben we een bezoek gebracht aan Regents Park, gevolgd door een behoorlijke wandeltocht langs ongeveer alle interessante plekken in het Noord-Oosten van het centrum: the University of London, the British Museum, the Royal Court of Justice, the Temple, St Paul’s Cathedral, the Museum of London, the Barbican, the Guildhall, The Bank of England, etc.
Het bezoek aan het British Museum was in tegenstelling tot de vorige keer wel interessant. Dit keer hebben we enkele andere zalen bezocht, waaronder de zaal met de bij elkaar gejatte beelden van het Parthenon op de Acropolis in Athene, en de Rosetta Stone.
Rond 5 uur belanden we in een pub in the City of Londen, wat het financiele centrum van de stad is. De pub stroomde langzaam vol met mannen in pakken, die net van hun werk afkwamen en nog even een pint kwamen pakken om het begin van het weekend te vieren. In vergelijking met twee weken terug toen ik met Rob en Koen op vrijdag rond 5 uur in de pub zat, waren deze mensen een stuk netter gekleed. Het verschil tussen the City of London en City of Westminster was duidelijk te zien.
Na enkele pinten hebben we onze tocht afgemaakt langs de Tower of London en de Tower Bridge, waarna we de metro hebben gepakt naar Soho om daar vervolgens bij een Chinees te eten.

Op zaterdag stond Oxford op het programma. We begonnen met een bezoekje aan het Museum of Natural History en het Pitt Rivers Museum. Aansluitend hebben we enkele kleine colleges bezocht met als klapper uiteraard een bezoek aan Christ Church.
's Avonds zijn we de pub ingedoken met een drietal huisgenoten, gevolgd door een bezoek aan een club. De club die we hadden uitgekozen was een nogal eigenaardige tent. De bezoekers waren voornamelijk locale lui aangevuld met een groep studenten uitgedost in carnavalsoutfits. Op een gegeven moment stonden we letterlijk op de eerste rij toen er herrie uitbrak waarbij een jongen volledig inelkaar gerost werd door een andere kerel die helemaal door het lint ging. Het slachtoffer greep mijn broek nog vast, alvorens hij volledig bewusteloos op de grond lag. Om zoiets van zo dichtbij te aanschouwen was nogal naar. We weten ook niet hoe het is afgelopen. De jongen is de club uitgedragen, zonder dat ie was bijgekomen.

Na enige nachtrust, hebben we op zondag de bus weer richting Londen gepakt. Voor het eerst in drie maanden ben ik weer eens op het Oostelijk Halfrond geweest, oftewel, we hebben een bezoekje gebracht aan Greenwich. Na een korte wandeling langs de Theems, waarbij we van het uitzicht over de Canary Wharf en het Wembley stadium aan de andere kant hebben kunnen genieten, hebben we twee gebouwen in het Royal Naval College bezocht. Het eerste was the Painted Room, een kamer waar alle muren en het plafond bedekt waren met prachtige beschilderingen. De tweede was een zeer sierlijk versierde Chapel.
Hierna zijn we een heuvel op geklommen richting het Royal Greenwich Observatory. Onderweg konden we nog genieten van een nog mooier uitzicht over de andere kant van de Theems met op de voorgrond de Royal Naval College. Een fotomoment op de nulmeridiaan met een been op het Oosterlijk Halfrond en een been op het Westerlijk Halfrond kon natuurlijk niet ontbreken. Hiervoor moesten we wel een kwartiertje in de rij staan, want zo dacht iedereen die daar was erover. Verder hebben we nog ff de telescoop bekeken die de positie van de nulmeridiaan definieerd.
Na dit geslaagde bezoek aan Greenwich hebben we de metro terug gepakt richting het centrum van Londen, the City of Westminster, aangezien de Big Ben en dergerlijke nog niet op het programma had gestaan. Achtereenvolgens ging onze tocht langs: het St. James Park, Buckingham Palace, the Westminster Abbey, the Westminster Parliament, de Noordoever van de Thames met uitzicht over de Big Ben en het parlament, the Witehall, the Red Lion pub, 10 Downing Street, Trafalgar Square, the Pall Mall, Horse Guard Parade en uiteindelijk Picadilly Circus. Na een etentje in een Italiaans Restaurant en een pint bij een bar genaamd 'The Village' zat het weekend, en daarmee ook mijn laatste bezoek aan Londen er weer op.

Al met al was het weer een uiterst ruig weekend. Hoewel ik nu 9 maal in Londen ben geweest, heb ik me daar geen moment verveeld. Ik heb nog een flink aantal bezienswaardigheden gezien dit weekend, waar ik nog niet geweest was. Londen is echt een stad waar je wel een paar weken kunt rondbrengen voordat je alles heb gezien. En verder was het erg leuk om met Niels bij te praten, samen enkele pints te drinken en hem rond te leiden in enkele mooie plekken in Oxford en Londen.

De komende drie weken moet ik nog flink aan de bak om alles op mijn stage klaar te krijgen voordat ik hier weer vertrek. Maar er staan evengoed nog twee tripjes gepland naar Cambridge en naar Stratford-upon-Avon

Hajje,

Adrie

ps. Sorry voor dit lange verhaal, maar ik heb mijn best gedaan om het te beperken tot de leukste momenten, wat aangeeft dat het dus weer erg vet was ;)

• 26 November 2007 - 21:12

Suzje:

ey waar is de rest van de fotos...zie nog geen foto met niels..

xx san

• 26 November 2007 - 21:32

Adrie:

Ik was nog bezig...

• 26 November 2007 - 22:27

Cown:

hadrie!

WTF, de beelden van het parthenon staan dus wel in dat museum, maar niet bij de griekse afdeling??? Hebben ze het soms als engels erfgoed tentoongesteld of zo?

• 26 November 2007 - 22:41

Nick:

Datzelfde heb ik hier, veel gasten maar iedere keer weer andere dingen te zien in de stad.

Tschüß!

• 27 November 2007 - 15:32

Adrie:

Nee Koen, ze hebben zelfs een hele zaal met alle dingen die ze gejat hebben in het Parthenon. We hebben vorige keer een aantal zalen over de oudheid op de begane grond gemist.