Londen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Adrie Mackus - WaarBenJij.nu Londen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Adrie Mackus - WaarBenJij.nu

Londen

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

16 September 2007 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Hallo,

Gisteren was de dag van mijn eerste bezoek aan de metropool Londen. Na aankomst van de bus ben ik eerst naar Buckingham Palace gelopen. Hoewel het in combinatie met het plein voor het paleis met de hoge hekken en een mooie fontein wel indrukwekkend is vond ik het niet bepaald een mooi paleis. De gevel is van het gebouw is vrij lelijk. Ik zou er niet willen wonen....
Vervolgens ben ik door het St. James Park richting London Eye gelopen. Het St. James Park wordt in mijn reisgids gekarakteriseerd als een van de mooiste parken in de wereld en daar zit denk ik wel een kern van waarheid in. Het is een oase van rust in de drukke wereldstad.
Toen ik later een brug over de Thames overstak kwam een gigantisch grote groep met wel enkele honderden motorrijders langsrijden. Wat een oorverdovend kabaal was dat. Aan de andere kant ben ik langs de Londen Eye gelopen, waarin ik helaas niet heb ingezeten. Er stond er een enorme rij en is een ticket daarbij ook nog erg duur.
Aan de horizon prijkte de Big Ben, mijn volgende bestemming. De combinatie van het zicht op de Big Ben en de rode dubbeldekkers die om de haverklap langskwamen gaven mij het echt het gevoel dat ik in Londen was. Na een rondje langs the Clock Tower en Westminister Parliament heb ik Westminister Abbey bezocht. Een kerk van zo’n 900 oud waar de kroningen, huwelijken en begrafenissen van de Britse Royals plaatsvinden. Het gotische gebouw is van binnen minstens zo indrukwekkend als het er van buiten uitziet. Omdat er honderden belangrijke figuren uit de Britse geschiedenis begraven zijn in de kerk is het van binnen vooral een gigantische begraafplaats. In ieder hoekje en kamertje staat er wel een gedenksteen of een kist een liggend beeld erop, de ene nog mooier versiert dan de andere. Naast de Royals hebben ook grootheden zoals Isaac Newton en Charles Darwin hun laatste rustplaats daar gevonden. Ik vond het als fysicus wel mooi te zien dat Isaac Newton een zeer prominente plek in de kerk inneemt.
Na dit bezoek ben ik naar Trafalgar Square gelopen, het meest bekende plein van Londen. Hier was een bandje aan het optreden en daardoor was het vrij druk op het plein. Verder wemelde het van de duiven, wat toch wel karakteristiek is voor dit soort pleinen in grote steden. Na dit enige tijd aangeschouwd te hebben ben ik The National Gallery binnengegaan, een museum wat aan het plein ligt. Wel ideaal dat in Engeland de meeste musea gratis toegankelijk zijn. Kun je zo na binnenlopen om te kijken of het wat is. Het museum bezit een grote collectie Nederlandse schilderijen met veel doeken van o.a. Rembrandt. Ik tel op het plattegrondje 15 zalen met Nederlandse kunst en maar een hand vol zalen met Britse kunst. Omdat het museum erg groot is heb ik me dan maar ook geconcentreerd op de Nederlandse doeken. Ik vond het wel mooi om te zien hoeveel zo'n collectie vertelt over de geschiedenis. Je ziet bijvoorbeeld dat in de Gouden Eeuw de Nederlandse schilders bijvoorbeeld portretten maakten van koopmannen terwijl andere schilders nog vooral Bijbelse taferelen uitbeeld. Iets wat in protestants Nederland uit de mode was geraakt.
Hierna heb ik nog wat rondgedwaald in de stad. Toen het donker begon te worden heb ik nog rondgelopen in de wijk Soho, wat een aparte buurt is. Mijn reisgids noemt het ‘de zondige mijl’ van Londen. Het stikt er van de pubs en restaurantjes, maar ook van de sexshops, striptease tenten en homo bars.
Aangezien ik nogal moe was van al dat lopen, werd het tijd om weer de bus terug te pakken naar Oxford. Toen ik thuis aangekomen nog een blik op de plattegrond van Londen wierp constateerde ik dat ik nog maar een klein gedeelte van Londen heb gezien, vooral the city of Westminster. Er staan dus nog een aantal triptjes op het programma...

Groeten Adrie

  • 17 September 2007 - 16:35

    Sander:

    Kwam dat graf van Newton niet voor in de Da Vinci Code? Ik wacht trouwens op foto's van Londen ;)

  • 17 September 2007 - 19:03

    Adrie:

    Ja dat klopt ja, dat meende ik me ook te herrinneren.
    Ik heb nu ook een paar foto's toegevoegd.

    Adrie

  • 18 September 2007 - 16:32

    Walter:

    Londen is echt een toffe stad.

    Als je wat moderne en hedendaagse kunst wil zien zou ik zeker naar Tate Modern gaan. Ik heb me daar zeer goed vermaakt.

    Bovendien is het Natural History museum en het aangrenzend Darwin Centre interessant.

    Veel plezier!

    Walter

  • 18 September 2007 - 18:05

    Adrie:

    Ha mooi,

    Dat wordt dus nog een extra tripje naar Londen ;)

  • 19 September 2007 - 10:01

    Hein:

    hey adrie? verder alles okey?!

    ik dacht, ik trek even aan de bel of het nog wel goed gaat, want kheb nog GEEN foto's gezien met jou en bier! Of wordt je volgende pils pas weer bij de Stasie in weert? ;-)

    Groeten HeiN!

  • 19 September 2007 - 10:21

    Adrie:

    Het gaat juist prima.

    Je hebt trouwens nog helemaal geen foto's gezien waar ik zelf opsta.

  • 20 September 2007 - 08:28

    Je Suzje:

    Hej Broertje!
    Gave foto's van londen!!nu kom ik zeker langs..haha kwam ik toch al :P

    knuf San

  • 20 September 2007 - 11:26

    Hein:

    nee okey.. haha dan zal de eerste foto waar je WEL zelf op staat er wel weer vertrouwd uitzien... MET een biertje erbij ;-)


  • 20 September 2007 - 18:30

    Nick:

    Haha,

    Terwijl ik aan het lezen was dacht ik het zelfde als Sander. Ik meen me te herinneren dat de 'Principia' zelfs in het grafmonument van Newton staan.
    Londen is wel een hele mooie stad, ga je nog naar de 0-meridiaan?

  • 20 September 2007 - 19:08

    Adrie:

    Wellicht, maar ik heb ondertussen wel een aardig verlanglijstje met plaatsen waar ik nog heen wil. Maar is dat aan te bevelen dan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Londen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 December 2007

Laatste bericht

11 December 2007

Stratford-upon-Avon

04 December 2007

Bagger weer & stage

26 November 2007

Niels op bezoek

21 November 2007

Mam en Sandra op bezoek
Adrie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 32689

Voorgaande reizen:

19 Maart 2009 - 26 April 2009

China

01 September 2007 - 01 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: