Beijing-Pingyao-Xi'an - Reisverslag uit Peking, China van Adrie Mackus - WaarBenJij.nu Beijing-Pingyao-Xi'an - Reisverslag uit Peking, China van Adrie Mackus - WaarBenJij.nu

Beijing-Pingyao-Xi'an

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

29 Maart 2009 | China, Peking

Vanwege mijn vijfweekse rondreis door China heb ik mijn waarbenjij.nu blog maar eens afgestoft. Hier zal ik jullie af en toe weer op de hoogte brengen van mijn belevenissen.

Mijn trip begon in Beijing, wat op mij overkwam als een stad van contrasten. Aan de ene kant is het een moderne stad met veel nieuwbouw flatgebouwen in de buitenwijken, terwijl in de binnenstad de bevolking in armoedige kleine huisjes wonen in de zogenaamde Hutongs. Mijn tijd daar heb ik voornamelijk besteed aan het bezoeken van de culturele bezienswaardigheden zoals de verboden stad, de Chineese muur en het zomerpaleis. Het stikt hier trouwens overal van de touristen, waarvan overigens 99% gewoon Chinees is.

Mijn tweede bestemming, Pingyao, kan het best bescheven worden als een stadje wat floreerde tijdens de Qing dynastie, maar waar sindsdien nauwelijks iets veranderd is. Behalve dan dat de straten tegenwoordig gevuld zijn met straatverkopers die hun rommel aan de man proberen te brengen. Het enige Engelse woord wat ze kennen (=Hello), wordt veelvuldig gebruikt om de aandacht te trekken van touristen. Verder zijn vooral de Riksja-rijders erg hardnekkig. Bij de meesten werkt een simpel, bu, no of handgebaar niet en ze geven pas op als je, nadat ze 100 m met je zijn meegereden, nog niet in de Riksja zit. Al met al een prachting stadje, maar misschien iets te touristisch.

De taalbarriere heeft tot nu toe nog niet tot problemen geleid, alhoewel het wel jammer is dat met de gemiddelde Chinees niet te communiceren valt. De meeste dingen zijn over het algemeen vrij goed te regelen met handen en voeten werk en verder heb ik wel geleerd dat het soms handig is om bij het hostel briefjes te laten schrijven waarop staat wat je precies wil.

Sinds twee dagen ben ik in Xi'an, een stad wat de hoofdstad van China is geweest tijdens een groot gedeelte van de geschiedenis. Hoogtepunt van de bezienswaardigheden hier is het wereldberoemde Terracotta Army in een naburig plaatsje.

Het weer is hier de laatste dagen niet zo super en dit motiveert om het wat zuiderlijker op te gaan zoeken. Alhoewel ik me de laatste week uitermate goed vermaakt heb, heb ik het ondertussen wel een beetje gehad met het bezoeken van tempels, bell en drum towers en dergerlijke. Tijd voor natuurschoon in plaats van cultuur dus: Morgen vlieg ik naar Kunming in de provincie Yunnan om vandaar uit illustere plaatsjes zoals Dali en Lijiang te bezoeken.

Groeten Adrie


  • 29 Maart 2009 - 14:24

    Hein:

    Hey Adrie!

    Super om weer iets van je te horen. Enorm gaaf wat je daar allemaal te zien krijgt lijkt me. En ook je natuurreis zal wel gaan bevallen.
    Heel veel plezier nog en tot over een maand!

    Groeten, Hein

  • 29 Maart 2009 - 16:39

    Robski:

    Hey Adrie!

    Klinkt goed man, Yunnan schijnt errug mooi te zijn dus dat komt wel goed! Maak er wat moois van en tot gauw!


  • 30 Maart 2009 - 09:34

    Koen L:

    dacht dat er zoveel chinese touristen in het buitenland zaten dat china zo'n beetje de enige plaats was waar je nog ongestoord kon rondlopen. Blijkbaar zat ik er dus naast.....sterkte!

  • 30 Maart 2009 - 18:19

    Sandra:

    hee broertje!

    al veilig in kunming??leuk zo van je te lezen! geniet ervan!spreek je snel weer!

    dikke kuss (ook van mam en pap)

  • 01 April 2009 - 13:07

    Walter:

    Veel plezier ginds.

    Jij hebt nog geluk met de Chinese toeristen, je ziet slechts een deel, over de rest kijk je heen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

China

Recente Reisverslagen:

13 April 2009

Rare mensen....die Chinezen...

06 April 2009

Honderd jaar terug in de tijd.

29 Maart 2009

Beijing-Pingyao-Xi'an
Adrie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 32691

Voorgaande reizen:

19 Maart 2009 - 26 April 2009

China

01 September 2007 - 01 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: